فرش فیروزه‌ای جزء فرش‌های پرفروش بازار ایران است و علاقمندان زیادی دارد. اگر شما هم جزء دوستداران فرش فیروزه‌ای هستید یا به دنبال یک انتخاب مناسب برای فرش جهیزیه می‌گردید یا حتی قصد دارید به علت نقل مکان، فرش‌های خود را تعویض کنید، احتمالا یکی از دغدغه هایتان پیدا کردن رنگ مبلمان مناسب است. برای ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای لازم است به چه نکاتی توجه کنید؟ چه رنگ هایی برای ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای پرطرفدار هستند؟ همراه ما باشید و از توصیه‌های کاربردی ما بهره¬مند شوید.

چرا ست کردن مبل و فرش اهمیت دارد؟

همان‌طور که می‌دانید انتخاب رنگ مبل و فرش و همچنین پرده اهمیت زیادی دارد. آنها اجزای اصلی دکوراسیون منزل شما به خصوص اتاق پذیرایی هستند. هم¬خوانی و هماهنگی رنگ و طرح این وسایل به ایجاد آرامش روحی در فضا کمک می‌کند. ذوق و سلیقه شما را به نمایش می‌گذارد و محیطی دلنشین برایتان فراهم می‌آورد. و البته به علت هزینه بالایی که برای آنها می‌پردازید امکان تعویض زود به زود آنها منتفی است. شما می‌توانید کوسن‌ها یا رومیزی یا دکوری‌های خود را به دفعات عوض کنید اما نمی توانید سالی چندبار فرش خود را تغییر دهید. بنابراین مهم است که از ابتدا مبل، فرش و پرده خود را به درستی انتخاب نمایید. ضمن آنکه با اصول ست کردن مبل و فرش از جمله ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای آشنا گردید. این اصول به شما کمک می‌کنند تا نتیجه بهتری از خرید خود و هزینه¬‌ای که می‌پردازید بگیرید و آرامش بیشتری را تجربه کنید.

 

ست کردن فرش فیروزه ای با مبل

رنگ فیروزه‌ای در دکوراسیون منزل

رنگ‌ها روی ما انسان‌ها اثرگذار هستند. آنها به¬طور غیرمستقیم احساسات، عواطف و حالات ما دستخوش تغییر می‌کنند. پس لازم است خصوصیات رنگ‌ها را بشناسیم و به¬درستی از آنها استفاده کنیم. برای مثال استفاده از رنگ قرمز برای اتاق خواب به هیچ وجه منطقی نیست.
با این اوصاف رنگ فیروزه‌ای چه ویژگی هایی دارد؟ فیروزه‌ای را به عنوان رنگی که سمبل صمیمت، آرامش و شادی است می‌شناسند. این رنگ به کنترل عواطف انسان کمک کرده و احساسات را متعادل می‌سازد. خستگی و اضطراب روحی را کاهش می‌دهد و با زدودن تشتت خاطر باعث بهبود قدرت تفکر، تصمیم¬گیری و مسئولیت¬پذیری می‌شود. از همین روست که استفاده از رنگ فیروزه‌ای سبب بالارفتن خلاقیت و هنرآفرینی می‌شود.
فیروزه‌ای در دسته رنگ‌های سرد متمایل به گرم قرار داشته و بین آبی و سبز قرار دارد. این رنگ زیبا را هم در دکوراسیون سنتی می‌توان به کار برد و هم در دکوراسیون مدرن. همچنین برای قسمت‌های مختلف منزل از پذیرایی گرفته تا اتاق خواب یا اتاق کودک قابل استفاده است. فیروزه‌ای را می‌توان با رنگ‌های گوناگونی از زرد، طلایی، نارنجی و قرمز گرفته تا سفید، سبز، بنفش، کرم و … همراه کرد.
تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که فیروزه‌ای به علت نزدیکی به آبی از خصوصیات منفی رنگ‌های سرد برخوردار است و نباید در استفاده از آن افراط کرد. استفاده بیش از حد از فیروزه‌ای مانند سایر رنگ‌های سرد موجب افزایش رخوت و سستی شده و در درازمدت ممکن است به افسردگی بیانجامد. برای از بین بردن آثار منفی رنگ‌های سرد باید آنها را با رنگ‌های گرم ترکیب کرد.

 

فیلم معرفی سه مدل از فرش های فیروزه ای

توصیه‌هایی برای ست کردن فرش فیروزه ای با مبل

رنگ فیروزه‌ای رنگی جذاب و دلنشین است. اگر انتخابتان فرش فیروزه¬ای است به شما تبریک می¬گوییم. شما می‌توانید رنگ فیروزه‌ای را با انواع مبلمان راحتی، استیل و کلاسیک ست کنید. در این مورد کافی است به چند اصل و توصیه کلی توجه نمایید.
توجه به طرح و نقش
مانند تمام فرش‌ها اولین نکته‌ای که در ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای باید آن را در نظر بگیرید، تناسب بین میزان شلوغی طرح و نقشه مبل و فرش است. تلاش کنید مبلی با طرح پرنقش و نگار را در کنار فرشی که نقشه شلوغ دارد به کار نبرید. این همنشینی تنها باعث شلوغ شدن و ایجاد سردرگمی و آشفتگی در فضا شده و آرامش روانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
همچنین فراموش نکنید اگر طرح فرش شما شلوغ و یا غلبه رنگ‌های تیره در آن بیشتر است، مبلمان رنگ روشن انتخاب مناسب¬تری برایتان هستند.

استفاده از رنگ‌های متضاد در ست کردن فرش فیروزه ای با مبل

اگر می‌خواهید فرش شما جلوه بیشتری پیدا کند، رنگ مبل خود را از بین رنگ‌های متضاد با فیروزه‌ای انتخاب نمایید. قرمز و نارنجی از جمله این رنگ‌ها هستند. همنشینی مبل یا کوسن‌های زرد، طلایی، خردلی، قرمز، سرخابی، زرشکی و نارنجی در کنار فرش فیروزه‌ای از جذابیتی خاص برخوردار است.

استفاده از رنگ‌های گرم برای ست کردن مبل با فرش فیروزه ای

فیروزه‌ای یک رنگ سرد است و بهتر است کنار آن از رنگ‌های گرم استفاده نمایید. زرد، قهوه‌ای و شکلاتی از رنگ‌های گرمی هستند که کنار فیروزه‌ای به خوبی جواب می‌دهند. قهوه‌ای بر صمیمیت فضا می‌افزاید. همچنین قابلیت کاربرد در دکوراسیون‌های سنتی و مدرن را دارد.

استفاده از رنگ‌های مشابه

ترکیب رنگ‌های مشابه یکی دیگر از روش‌های ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای است. شما می‌توانید از رنگ‌های آبی، سرمه‌ای و سبز یا تنالیته‌های مختلف فیروزه‌ای برای ست کردن مبل با این فرش استفاده کنید. برای مثال ترکیب سرمه‌ای و فیروزه‌ای ترکیب منحصر به فردی است. اما همان‌طور که پیشتر گفتیم در استفاده از رنگ‌های سرد زیاده روی نکنید.

استفاده از رنگ‌های خنثی در ست کردن مبل با فرش فیروزه ای

امروزه استفاده از رنگ‌های خنثی در دکوراسیون به خصوص سبک مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما نیز می‌توانید برای ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای به سراغ رنگ‌های خنثی بروید. از جمله این رنگ‌ها می‌توان به کرم، بژ، خاکستری، طوسی، سفید و … اشاره کرد.
به سلیقه و خلاقیت خود اعتماد کنید
اصولی که در بالا برای ست کردن مبل با فرش فیروزه‌ای بیان کردیم اصول کلی هستند و راه‌های فراوانی برای چیدمان وسایل منزل و طراحی دکوراسیون وجود دارد. شما می‌توانید از قوانین اصلی رنگ¬بندی و شناخت رنگ‌ها استفاده کرده و ضمن انتخاب مبل و فرش از رنگ‌های مدنظر خود، تناسب و هماهنگی رنگ‌ها را به وسیله اشیای دیگر مانند پرده، کوسن، چراغ ها، دکوری ها، گلدان، رومیزی، بوفه و … رقم بزنید. در واقع محدودیتی وجود ندارد و شما با اعتماد به سلیقه و خلاقیت خودتان می‌توانید دکوراسیونی منحصر به فرد، جذاب و دلنشین به وجود بیاورید.

۳.۹/۵ - (۲۱ امتیاز)

7 نظر در “آموزش ست کردن فرش فیروزه ای با مبل

  1. فرخ پور گفت:

    سلام دنبال فرش فیروزه ای بودم که سایت شما رو پیدا کردم
    مطلب خوبی بود
    شما طرح های دیگه هم دارید از فرش های فیروزه ای جدید و به روز تر از این فرش داخل تصویر؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      فرش طرح جدید از کلکسیون پاییزه برند ماهور به تازگی رونمایی شده است.

  2. s.m گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    برای مبل با رنگ های دیگه هم راهنمایی می کنید چه فرشی رو انتخاب کنیم؟ برای جهیزیه می خواستم فرش بخرم اما میتونم چطور انتخاب کنم که درست باشه و دکوراسوین با هم هماهنگی داشته باشند.

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      نکاتی مفیدی برای انتخاب فرش جهیزیه عروس و همچنین انتخاب فرش با توجه به دکوراسیون در قسمت بلاگ ما وجود دارد که در خرید فرش خیلی به شما کمک می کند.
      در صورت نیاز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  3. سارا گفت:

    خیلی خوب بود.
    فرشهام فیروزه ایه و این متن کمک کرد تا راحت تر مبل انتخاب کنم

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام دوست عزیز

      خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده است

  4. صدف گفت:

    عالى بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *