تاریخچه نقوش شاه عباسی، در ادامه مجموعه ویدئوهای صدای ماهور در مورد طرح شاه عباسی و تاریخچه آن صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این نقوش در فرش ایرانی شنونده این پارت از صدای ماهور باشید.

 

 

گل شاه عباسی یکی از نقوش خانواده ختایی‌هاست. به گفته محقیق علوم هنری ریشه گل شاه عباسی به گل نیلوفر آبی برمیگردد که به صورت ساده شده استفاده شده است. در سیر تکامل هنری در سبک‌ها و ادوار مختلف که اوج آن در دوره صفوی است به شاه عباسی های پر کاربرد امروزی تبدیل شده است.

گل های شاه عباسی چند مدل هستند:

شاه عباسی افشان

شاه عباسی معمولی یا پیازی

و گل‌های شاه عباسی ترکیبی

هر کدام از این گل های شاه عباسی دارای گلبرگ‌هایی هستند که می‌توانند مزین به نقوش برگی، گلدار یا حتی حیوان دار شوند که در سبکهای مختلف می توانند با هم ترکیب می شوند.

گلهای شاه عباسی در سبک های مختلف نسبت به اصالتهای منطقه ای مورد ابتکار و نوآوری قرار گرفتند.

اساسا اصالت شاه عباسی ها به قرینه بودن از نقطه مرکزی است یعنی نیمه سمت چپ با نیمه سمت راست از محور وسط قرینه هستند. اما مثلا در سبک جدید تبریز به جهت نوآوری، شاه عباسی ها دستخوش تغییراتی شدند که هم زیبا هستند و هم تبدیل به سبک شدند و در این منطقه به کرات شاه عباسی هایی می بینیم که غیر قرینه استفاده می شوند.

همچنین شاه عباسی ها با سایر نقوش مثل برگ های شعله ای یا دم خروسی یا گل های دیگر تلفیق شده اند و موضوع جدیدی از شاه عباسی را به وجود آورده اند. به همین نسبت هم رنگ پذیری در آنها متنوع تر می شود و شاه عباسی هایی که پر کار تر هستند تنوع رنگی بیشتری دارند.

 

۴.۶/۵ - (۱۶ امتیاز)

یک نظر در “تاریخچه نقوش شاه عباسی

  1. ستاره گفت:

    عالی بود.

    ممنون از سایت خوبتون که مطالب خوب و مفید داخلش گذاشته شده پشت این همه مطالب خوب حتما یه تیم حرفه ای وجود داره

    همیشه موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *