فرش از زندگی ما جداشدنی نیست، کمتر خانه ای را می توان یافت که در آن فرشی به چشم نخورد. کارکرد فرش در خانه های ما صرفا به یک زیرانداز خلاصه نمی شود، بلکه به عنوان یک اثر هنری بر زیبایی محیط زندگی ایرانیان می افزاید. در گذشته خانه ها اتاق های زیادی داشتند و سرتاسر آنها مفروش می شد اما به مرور با رواج آپارتمان نشینی و رواجه مدرنیته، دکوراسیون منازل ایرانی نیز تغییر کرد. با اضافه شدن عناصر جدیدی مانند مبلمان، میز، میز ناهارخوری، تختخواب و … دیگر پهن کردن فرش به سبک خانه های سنتی جالب نبود.

 

پهن کردن فرش اتاق

هنوز هم در سبک سنتی فرش یکی از عناصر اصلی و شاید مهمترین آنها در دکوراسیون است. بالعکس در سبک مدرن فرش اگرچه عنصر مهمی است اما در نسبت با سایر عناصر هماهنگ شده و بیشترین اهمیت را به خود اختصاص نمی دهد. متاسفانه گاه مشاهده می شود که فقدان توازن یا عدم انتخاب یک سبک مشخص باعث می شود افراد فرش را در کنار عناصر مدرن به طرز اشتباهی مورد استفاده قرار دهند. نتیجه این اقدام چیزی جز یک دکوراسیون نامتوزان، بدریخت و نازیبا نیست که حس آرامش و هماهنگی در آن دیده نمی شود.

بنابراین امروز دیگر پهن کردن فرش همانند خانه های سنتی، امری ساده نبوده و باید آن را مبتنی بر اصول دکوراسیون انجام داد. پیاده سازی این اصول گرچه بسیار آسان است اما عدم توجه به آنها مانع لذت بردن از دکوراسیون چیده شده خواهد بود.

توصیه های برای پهن کردن فرش به طور اصولی

برای اینکه بتوانید خانه خود را طوری مفروش کنید که رضایت خاطرتان را جلب کند، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید، از توجه به ابعاد فرش گرفته تا فاصله فرش از دیوارها، تخت، مبلمان و مواردی از این دست. ما در اینجا به تشریح نکاتی در این زمینه می پردازیم که در انتخاب فرش هم به شما کمک می‌کند.

رابطه پایه های مبل و پهن کردن فرش

یکی از موضوعاتی که در پهن کردن فرش باید به دقت انجام گیرد، انتخاب نوع قرارگیری مبلمان بر روی فرش است. به طور کلی در چهار حالت می توان پایه های مبلمان را روی فرش قرار داد.

فقط پایه‌های عقب روی زمین باشند

در این حالت اندازه فرش و مبلمان طوری در نظر گرفته می شود که پایه های جلویی مبل های روی فرش و پایه های عقبی روی زمین قرار بگیرد. این روش برای بیشتر مکان ها جواب می دهد و طبیعتا ابعاد فرش باید از مساحت کف اتاق کمتر باشد، البته نه آنقدر کوچک که به پایه های جلویی مبل ها نیز نرسد.

برخی از پایه‌ها روی فرش قرار بگیرند

این روش مناسب زمانی است که بخواهید فضای اتاق را به دلخواه خود کوچک و بزرگ کنید یا از مبلمان و صندلی های غیر یکدست استفاده نمایید. در این حالت پهن کردن فرش در وسط اتاق صورت گرفته و مبلمان و صندلی ها حول آن چیده می شوند.

مثلا برای یک کاناپه تنها پایه هایی جلویی آن روی فرش قرار می گیرد اما برای صندلی ها یا یک مبل راحتی هر چهار پایه آنها بر روی فراش قرار داده می شود. با عقب و جلو بردن صندلی ها و مبل ها می توان فضای باز اتاق را کم یا زیاد کرد.

اصول انتخاب فرش

تمام پایه های روی فرش قرار بگیرند

اگر فرش به اندازه کافی بزرگ باشد، می توان مبلمان را طوری چید که تمام پایه ها بر روی فرش قرار بگیرند. این روش در دو حالت قابل استفاده است، یکی آنکه فاصله فرش به دیوار نزدیک باشد که در این صورت به علت کمتر شدن فاصله دیوار و فرش، اتاق کوچکتر و شلوغ تر به نظر می رسد. حالت دوم پهن کردن فرش در نسبت با مرکز اتاق انجام گیرد و پایه های مبلمان روی آن قرار داده شوند. در این حالت نمی توان از مبل و صندلی های زیادی استفاده کرد چرا که حس شلوغی و تراکم زیادی در وسط اتاق ایجاد می شود.

هیچ پایه‌ای روی فرش نباشد

این هم یک روش دیگر است که مناسب استفاده در موقعیت هایی است که به جای فرش از یک قالی با ابعادی کوچکتر استفاده شده باشد. قرار نگرفتن پایه های مبلمان بر روی قالی باعث می شود تا طرح و نقش قالی بیشتر و بهتر به چشم بیاید.

 

پهن کردن فرش و فاصله تا دیوار

طبق اصول چیدمان لازم است ابعاد فرش در مقایسه با مساحت اتاق یا فضا انتخاب شود. به طور کلی بهتر است فرش طوری انتخاب شود که پس از پهن کردن فرش، فاصله ی آن از دیوار بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر باشد. در فضاهای کوچک می توان این فاصله را ۲۰ سانتی متر تعیین کرد. این کار موجب بزرگ تر نشان دادن فضا به خصوص در محیط های کوچک می شود. در صورت برخورداری از کفپوش، رعایت این فاصله در پهن کردن فرش اهمیت بیشتری دارد چرا که از پنهان شدن طرح و زیبایی کفپوش جلوگیری می کند.

پهن کردن فرش در اتاق خواب

برای اتاق خواب سعی کنید پهن کردن فرش را به گونه ای انجام دهید که لبه های فرش یا قالی حداقل ۳۰ سانتی متر از دورتادور تخت فاصله داشته باشد. در اتاق های بزرگتر اگر این فاصله بیشتر باشد، ایرادی ندارد. توجه داشته باشید که فاصله های کمتر این باعث می شود تا بیشتر قسمت های قالی یا فرش به زیر تخت رفته و زیبایی آن به چشم نیاید.

پهن کردن فرش زیر میز ناهارخوری

بهتر است فرش یا قالی پهن شده در زیر میز ناهارخوری به گونه ای باشد که صندلی ها پس از عقب کشیده شدن نیز به طور کامل روی فرش قرار بگیرند. فاصله ای که برای این منظور توصیه می شود، ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر است. به عبارت دیگر بهتر است فرش حداقل ۵۰ سانتی متر از هر طرف میز غذاخوری فاصله داشته باشد.

پهن کردن فرش زیر میز ناهارخوری

پهن کردن فرش راهی برای جداسازی فضا

برای جداسازی فضاها در خانه راه های مختلفی وجود دارد، برخی از پارتیشن های متحرک و ثابت برای این کار استفاده می کنند. اما یکی از ساده ترین راه ها استفاده از فرش هایی متفاوت است. برای مثال با استفاده از دو فرش یا قالی متمایز برای قسمت نشیمن و فضای غذاخوری می توان تفکیک این دو قسمت از یکدیگر را نشان داد.

پهن کردن فرش های گرد

فرش های گرد برای همه مکان ها مناسب نیستند و در انتخاب آنها باید دقت کرد. این فرش ها را می توان برای میزهای ناهار خوری دایره ای شکل یا اتاق خواب کوچک به کار برد. همچنین پهن کردن فرش گرد در آشپزخانه نیز جواب می دهد. اما پیش از خرید آنها باید حتما تناسبشان با محیط مربوطه را بررسی کرد.

 

پهن کردن فرش خودمانی

اگرچه اصول چیدمان قواعدی هستند که استانداردها و معیارهای تخصصی در آنها رعایت شده است اما اگر سبکی از چیدمان را دوست داشتید که با این اصول همخوانی نداشت، نترسید! اگر آن دکوراسیون را دوست دارید و در آن احساس آرامش می کنید، همان را به کار ببرید.

 

 

 

 

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

7 نظر در “راهنمای پهن کردن فرش، چقدر فضای خالی بگذارم؟

  1. زهرا شاهرخی گفت:

    سلام
    برای از بیم رفتن جای پایه مبل از روی فرش چیکار کنم؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام وقت بخیر

      یه قالب یخ را در قسمت فرورفتگی فرش بگذارید و بعد از آب شدن آن با بورس نرم الیاف را مرتب کنید

  2. NASRIN_NIA گفت:

    سلام
    فرش آشپزخانه چه طرح هایی دارید؟ میشا چند مدل بفرسید ببینم

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام

      دوست عزیز برای مشاهده مدل هایی از فرش آشپزخانه وارد لینک شوید.

  3. شکوفه گفت:

    سلام

    ببخشید برای جاهای مختلف خونه میخواستم فرش بخرم اگه سایز ها رو بهتون بگک راهنمایی می کنیید؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام دوست عزیز

      با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید کارشناسان ماهور برای خرید فرش حتما راهنمایی می کنند.
      همچنین می توانید وارد صفحه ابعاد فرش ماشینی شوید تمامی سایز های فرش قابل سفارش موجود است.

  4. ناصرزاده گفت:

    عالی بود
    کنند وقته برای خرید فرش درگیر این موضوع بودم
    چون برای باز اول می‌خوانیم فرش بخرم اصلا نمی‌دونستم چه سایزی خوبه
    خیلی بهم کمک کرد
    تشکرررر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *