پاک کردن لکه قهوه از روی فرش ماشینی   اگر از راه درست آن انجام نشود موجب کثیف‌تر شدن فرش و باقیماندن اثر لکه روی فرش می‌شود. لکه قهوه به سخت پاک‌شدن و یا  پخش‌شدن روی فرش معروف است اما واقعیت این است که اگر با روش‌های درست و  اصولی لکه را پاک کنید، تمیز می‌شود و آثاری از لکه قهوه روی فرش باقی نمی‌ماند.

به عنوان یک توصیه کلی به یاد داشته باشید که لکه ها را همان آن و خیلی سریع از روی فرش پاک کنید و آن را به بعد موکول نکنید. هر چه لکه قدیمی‌تر باشد  تمیز کردن آن مشکل‌تر خواهد شد. در این میان برخی لکه ها مانند لکه قهوه حساس‌تر هستند و لازم است به سرعت از روی فرش تمیز شوند.

 

وسایل مورد نیاز برای پاک‌کردن لکه قهوه از روی فرش

آب

دستمال سفید

حوله سفید

شامپو فرش

مایع ظرف شویی

 

راهنمای پاک کردن لکه قهوه تازه از روی فرش

اگر همان زمانی که قهوه روی فرش ریخته امکان تمیز کردن فرش را داشته باشید، شانس بسیار بیشتری برای از بین بردن کامل لکه از روی فرش دارید.

مرحله اول

به عنوان یک اصل کلی لکه قهوه را از بیرون لکه به سمت وسط آن پاک کنید این کار از پخش شدن لکه روی فرش جلوگیری می‌کند.

برای این کار از یک پارچه تمیز و سفید استفاده کنید تا حد امکان قهوه را با استفاده از پارچه از روی فرش بردارید. دستمال را به صورت عمودی روی لکه بگذارید و بردارید همانطور که در بالا هم اشاره شد برای پاک کردن لکه قهوه از بیرون به وسط لکه دستمال را فشار دهید. هر بار پارچه را چرخانده و از قسمت‌های تمیز و جدید آن استفاده کنید.

مرحله دوم

بعد از این مرحله مقداری آب سرد روی لکه ریخته و با پارچه تمیز جدید لکه را پاک کنید با توجه به حجم قهوه و میزان تاثیر آن روی الیاف فرش ممکن است لازم باشد تا چندین مرحله این روند را تکرار کنید. این کار برای رقیق کردن قهوه و امکان برداشتن کامل آن از روی فرش است پس حواستان باشد که لکه قهوه پخش نشود و به طور کامل این کار را انجام بدهید.

مرحله سوم

بعد از تمیز کردن لکه برای از بین بردن کامل آثار لکه فرش از شامپو فرش‎های موجود در بازار استفاده کنید. معمولا دستور العمل استفاده از شامپو فرش‌ها روی آن ها نوشته شده است که با رعایت کردن آن می‌توانید فرش را به طور کامل تمیز کرده و خشک کنید.

مرحله چهارم

مدتی به ناحیه لکه شده توجه کنید تا ببینید آیا لکه دوباره ظاهر می‌شود یا خیر. ظاهرشدن دوباره لکه معمولا به این دلیل است که لکه قهوه به لایه‌های زیرین فرش نفوذ داشته یا اینکه مایع پاک‌کننده در فرایند حذف لکه به طور کامل از فرش خارج نشده است. در این موارد بعد از چند روز دوباره حلقه‎ای رنگی در محل لکه ظاهر می‌شود.

شما می‎بایست رطوبت لکه را از روی فرش بگیرید. باقی‎ماندن این رطوبت خودش سبب ساز تولید لکه می‌گردد. مراحل بالا را تکرار کنید، بعد از حذف کامل آثار لکه،  برای پرهیز از چنین اتفاقی لازم است، یک دستمال نخی روی فرش  قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرد. یا این که برای کم آب کردن آن از یک پنکه  استفاده کنید. همچنین می‌توان وسیله سنگینی را روی حوله گذاشت تا هرچه زودتر فرش خشک شود.

 

پاک کردن لکه قهوه کهنه از روی فرش

اگر لکه ماندگار شده است، یا یک لکه قهوه خشک قدیمی را پیدا کرده‌اید نگران نباشید این لکه‌ها هم پاک‌شدنی هستند اما با زحمت بیشتر.

برای پاک کردن لکه قهوه که مدتی از آن گذشته باشد، می‌بایست همه مراحلی که بالا گفتیم را انجام دهید.

لازم است ابتدا لکه را با کمی آب مرطوب کنید. برای از بین بردن آثار این لکه‌‎ها که ماندگار شده‌اند، علاوه بر شامپو فرش، چند قطره مایع ظرفشویی هم استفاده کنید.

۳ قطره مایع ظرفشویی ملایم را با ۱ فنجان آب مخلوط کنید. این محلول را روی فرش اسفنج کنید، سپس فرش را به طور متناوب با آب و پارچه خشک تمیز کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

۲/۵ - (۴ امتیاز)

7 نظر در “پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

  1. فری گفت:

    سلام برای لکه چای هم میشه این کار رو انجام داد؟

  2. ahmadi گفت:

    salam
    mishe dar morede az beyn bordan lake ha bishtar matlab bezarin

    merc

    1. ادمین گفت:

      سلام
      حتما اینستاگرام ماهورمارکت را هم دنبال بفرمایید.

  3. elnaz گفت:

    سلام خوبین
    من اینستاگرام شما رو هم دارم خیلی کارتون خوبه
    میشه راهنمایی کنین چطور لکه انار رو از رو فرش پاک کنم ؟
    وای دارم دق میکنم فرشم یه تیکه اش کاملا قرمز شده

    1. ادمین گفت:

      سلام

      در اینستاگرام ماهورمارکت مطالب رو چک بفرمایید

  4. مرتضایی گفت:

    بسیار مطلب کاربردی بود، ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *