اولین سوالی که خانواده ها هنگام خرید فرش با آن مواجه می شوند، این است؟ دستباف بخریم یا ماشینی؟ گرچه بیشتر افراد موافق گزینه اول هستند ولی هزینه تهیه یک یا چند تخته فرش دستباف، بالاست و آنها را از خرید منصرف می کند. اما در دنیای هزار رنگ فرش با انبوهی از طرح ها و نقش ها، راه بن بستی وجود ندارد. فرش های ماشینی ریزبافت هم در ظاهر، تداعی گر ظرافت فرش دستباف است.

استقبال خریداران از فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان در سال های اخیر این موضوع را تایید می کند که مشتریان ترجیح می دهند اگر قادر به خرید فرش دستباف نیستند، حداقل بهترین نوع فرش های ماشینی یعنی فرش های دارای شانه و تراکم بالا را تهیه کنند، فرش هایی که در اصطلاح آنها را فرش دستباف گونه نیز می نامند.

فرش ماشینی 1200 کاشان

تراکم فرش و شانه فرش چیست؟

تراکم و شانه از ویژگی هایی است که پیش از خرید فرش لازم است اطلاعات مختصری درباره آنها داشته باشید. شانه به تعداد ریشه (گره رنگ) که در عرض فرش به کار رفته گفته می شود و آن را بر حسب تعداد در واحد متر بیان می کنند. تراکم نیز شامل ریشه هایی (گره رنگ) است که در طول فرش استفاده شده و اندازه آن نیز بر حسب تعداد در واحد متر مشخص می شود. برای نمونه فرش ۷۰۰ شانه یعنی در هر متر عرض آن ۷۰۰ ریشه یا گره بافته شده و فرشی با تراکم ۱۰۰۰ یعنی در هر متر از طول آن تعداد ۱۰۰۰ گره کار شده است. به این ترتیب حتی اگر در پشت یک فرش برچسب مشخصات وجود نداشته باشد با شمارش تعداد گره ها در طولی به اندازه یک دهم متر یا هر اندازه ای دیگر، می توان تعداد آنها را در یک متر محاسبه کرده و به این ترتیب تراکم و شانه فرش را بدست آورد.

 

شانه را تراکم عرضی و تراکم را تراکم طولی نیز می گویند. هرچه تعداد شانه فرش بیشتر باشد، ریزبافت تر و شلوغ تر بوده و شباهتش به فرش دستباف افزایش خواهد یافت. هر چقدر تراکم فرشی بالاتر باشد بدین معناست که استحکام و در نتیجه دوام آن بیشتر خواهد بود چرا که در این صورت فرش سفت تر و سنگین تر می شود. در گذشته مواردی چون تراکم و شانه مطرح نبود اما با گذشت زمان و پیشرفت دستگاه هایی بافنده فرش امکان تولید فرش هایی با تراکم و شانه بالاتر فراهم آمد.

امروز شانه های رایج در بازار ایران ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ و تراکم های رایج ۸۰۰، ۹۰۰، ۱۰۰۰، ۲۵۵۰، ۳۰۰۰ و ۳۶۰۰ است. برای مثال فرش ۷۰۰ شانه می تواند تراکمی بین ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ گره داشته باشد که رایج ترین آنها ۲۵۵۰ است یا فرش ۱۰۰۰ شانه تراکمی حدود ۳۰۰۰ گره دارد. فرش ۱۲۰۰ شانه نیز با تراکم ۳۶۰۰ عرضه می شود. حالا دیگر متوجه این اعداد و ارقام می شوید و می دانید که منظور از فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان با تراکم ۳۶۰۰ فرشی است که در هر متر از عرض آن ۱۲۰۰ و در هر متر از طولش ۳۶۰۰ گره وجود دارد، به عبارت دیگر در هر مترمربع از آن ۴,۳۲۰,۰۰۰ گره وجود دارد.

نکته دیگری که در این میان وجود دارد وابستگی اندازه خاب (ارتفاع زمینه) فرش به تعداد شانه و تراکم آن است، در کل ارتفاع خاب فرش با اندازه شانه و تراکم نسبت عکس دارد، هرچه شانه و تراکم بالاتر رود، از ارتفاع خاب کاسته می شود، به طور معمولی ارتفاع خاب یک فرش ۱۲۰۰ شانه حدود ۸ میلی متر است، کاهش خاب فرش به معنی کم شدن ضخامت آن و در نتیجه سبک تر شدن فرش می باشد.

ضخامت کم می تواند به نوعی یک نقص برای فرش ۱۲۰۰ شانه شمرده شود، زیرا این امر مانع استفاده از آن در مکانی است که تردد در آن زیاد باشد. هرچه رفت و آمد و به اصطلاح پا خوردن فرش بیشتر باشد، عمر آن نیز کاهش خواهد یافت. علت کاستن از ارتفاع خاب وضوح بیشتر نقش و نگارهای فرش است زیرا با تراکم بالای این فرش اگر ارتفاع خاب نیز بلندتر درنظر گرفته شود، نقوش در هم پیچیده می شوند و زیبایی فرش کاهش خواهد یافت.

 

فرش 1200 شانه کاشان

 

چرا فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰؟

به عقیده برخی افراد قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه بالاست، اما واقعیت این است که قیمت آنها در مقایسه با هزینه بالای خرید فرش های ۱۵۰۰ شانه و فرش های دستباف برای خانواده ها به ویژه زوج های جوان مقرون به صرفه و بهتر است. فرش های ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ به علت تراکم بالا هم زیبایی ظاهری جذابی دارند و هم از دوام و استحکام قابل قبولی برخوردار هستند. ریزبافتی و ظرافت فرش ۱۲۰۰ شانه به گونه ای است که در تولید تابلو فرش ها نیز از همین نوع بافت استفاده می شود.

بافت فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ منسجم و یکنواخت است به طوری که اگر دستتان را روی آن بکشید به راحتی وارد بافت فرش و لا به لای خاب آن نمی شود. این موضوع اهمیت زیادی دارد زیرا انسجام در بافت مانعی در برابر نفوذ گرد و غبار زیاد به داخل فرش است، در نتیجه نظافت فرش آسان تر شده و به شستشوی کمتری نیاز پیدا می کند که همین امر خود بر ماندگاری و دوام آن می افزاید. البته نباید فراموش کرد الیاف به کار رفته در بافت فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان ماهور به گونه ای است که این فرش پرزدهی نداشته و بنابراین ضدحساسیت است، در نتیجه لازم نیست نگران بروز بیماری های تنفسی و آلرژی یا گرفتن پرز به البسه و مواردی از این قبیل باشید.

از طرف دیگر در فرش ۱۲۰۰ شانه تراکم ۳۶۰۰ ریزبافتی سبب می شود تا نقش و طرح فرش با وضوح بیشتری به چشم بیاید و فرش شما شباهت زیادی به فرش دستباف پیدا کند. ضمن اینکه در کل فرش های ۱۲۰۰ شانه از طرح و نقش بیشتری در مقایسه با فرش های دارای تراکم و شانه کمتر یعنی ۷۰۰ یا ۱۰۰۰ شانه برخوردارند.

 

کیفیت فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان به چه عواملی بستگی دارد؟

برای تشخیص و شناسایی یک فرش خوب صرفا به اندازه شانه و تراکم آن اکتفاء نکنید، بلکه در کنار این عوامل باید جنس نخ تار، پود و نخ خاب و نیز تعداد رنگ فرش را در نظر بگیرید، به عبارت دیگر تراکم بالا لزوما کیفیت فرش را تضمین نمی کند، بلکه آنچه بیشترین تاثیر را در کیفیت فرش دارد، جنس نخ خاب آن است، زیرا حدود ۷۰ درصد از وزن فرش به نخ خاب (ارتفاع زمینه فرش) اختصاص دارد.

اگر از نخ با کیفیت در بافت فرش استفاده شده باشد، فرش ماندگار بوده و پاخور آن بیشتر خواهد بود، ضمن اینکه قرار گرفتن اجسام سنگین روی فرش موجب ایجاد تغییر در آن نمی شود. نخ های با کیفیت در عین اینکه در برابر پارگی و پوسیدگی مقاوم هستند، از لطافت و نرمی خوبی نیز برخوردار می باشند، ضمن اینکه رنگشان در برابر شوینده ها ثبات داشته و پس از شستشو تغییر رنگ نمی دهند.

برای سنجش کیفیت نخ باید بتوانید نخ های با کیفیت مثل اکریلیک را از نخ های تقلبی مانند نخ پلاستیکی را تشخیص دهید، با موارد ابتدایی آشنا باشید، اعم از اینکه نباید بوی نفت یا پلاستیک از فرش به مشام برسد، نباید هنگام دست کشیدن روی فرش، حس کنید دستتان به آن می چسبد و پرزدهی اش نیز کم باشد.

برای اینکه از کیفیت خرید خود اطمینان حاصل کنید حتما مشخصات برچسب پشت فرش را بررسی کنید، مثلا به همان طریقی که قبلا گفتیم تعداد گره ها را به طور حدودی بشمرید تا بتوانید از صحت اندازه شانه و تراکم درج شده در شناسنامه فرش مطمئن گردید.

 

آیا فرش ۱۲۰۰ شانه برای همه دکوراسیون ها مناسب است؟

تنوع در طرح، نقش و رنگ فرش ۱۲۰۰ شانه آنقدر بالاست که شما با هر سلیقه ای می توانید پس از جستجوی کافی فرشی مناسب دکوراسیون منزل خود بیابید. طبیعتا به علت قیمت فرش ۱۲۰۰ شانه این فرش مناسب فضای پذیرایی منزل است و رنگ و طرح آن باید با پرده ها، مبلمان و سایر اجزای اتاق هماهنگ شود. اگر از سبک سنتی در طراحی دکوراسیون خود استفاده می کنید و یا فضای شما بزرگ است، می توانید فرش هایی با رنگ تیره تر و یا طرح های شلوغ و پر نقش را انتخاب کنید، برعکس اگر از سبک مدرن در طراحی دکوراسیون منزلتان بهره برده اید یا فضای کوچکی برای پذیرایی در اختیار دارید، بهتر است اقدام به خرید فرش هایی با طرح های خلوت و ساده و نیز دارای رنگ های روشن و ملایم نمایید.

در سال های اخیر هنرمندان ایرانی عرصه فرش با استفاده از نخ های هایبالک (برجسته) موفق به عرضه فرش ۱۲۰۰ شانه گل برجسته شده اند به طوری که برجستگی طرح ها و گل ها زیبایی این نوع فرش را مضاعف کرده است، بنابراین می تواند سخت گیرترین افراد را نیز راضی کند.

 

فرش ۱۲۰۰ شانه را از کجا بخریم؟

فرش نیز مانند انواع وسایل زندگی به روش های مختلفی قابل خریداری است. می توانید آن را از فروشگاه های بزرگ یا فروشگاه های محلی نزدیک منزل خود تهیه نمایید، مراجعه و خرید از بازارها یا فروشگاه‌های بزرگ دو مزیت بزرگ دارد که یکی مشاهده تنوع مدل ها و طرح ها متناسب با نیاز و دیگری قیمت تمام شده پایین تر برای مشتری است.  خرید مستقیم از تولیدکنندگان است. با رشد استفاده از فضای مجازی امکان تعامل مستقیم تولیدکنندگان فرش و مشتریان فراهم شده است و در نتیجه با حذف واسطه ها، فرش با قیمت مناسب تری در اختیار خریداران قرار می گیرد.

فرش ۱۲۰۰ شانه ماهور

در کلکسیون فرش ۱۲۰۰ شانه ماهور مارکت تنوع مختلفی از ده ها مدل فرش ۱۲۰۰ شانه با کیفیت را در دو دسته فرش ۱۲۰۰ شانه گل برجسته و فرش ۱۲۰۰ شانه ، از برندهای مختلف را می‌توانید مشاهده کنید. ماهور مارکت  به دلیل عرضه مستقیم فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه کاشان  از برند ماهور و سایر برندهای همکار با حذف واسطه ها و هزینه های سربار فرش ماشینی با کیفیت را با قیمت تمام شده پایین در اختیار مشتریان قرار داده است.

مشتریان در تهران می توانند با مراجعه حضوری در فروشگاه به صورت مستقیم از فروشگاه  ماهورماکت خریداری کنند. سرویس رایگان برای مشتریان تهران فراهم شده است.

۲/۵ - (۱۸ امتیاز)

مطالب مرتبط

6 نظر در “فرش ۱۲۰۰ شانه کاشان را بیشتر بشناسید

  1. نسرین گفت:

    سلام
    خسته نباشید

    شما فقط فرش کاشان دارید؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      بله تمامی مدل ها فرش کاشان هستند .

  2. رضا گفت:

    سلام فرش با شانه و تراکم پایین تر دارید؟ برای اتاق خواب می خواستم باشه
    اگه گلیم هم باشه خوبه

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      گلیم نداریم.

      برای خرید فرش ب قیمت مناسب لطفا از لینک فرش ماشینی ارزان بازدید کنید

  3. افشار گفت:

    سلام خسته نباشید
    فرش ۱۲۰۰ شانه جنس خوب می خواستم نمونه کارهاتون رو از کجا می تونم ببینم ؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام دوست عزیز

      تمامی فرش ۱۲۰۰ شانه موجود در سایت و فروشگاه فرش ماهور مارکت برند صادراتی هستند و با بلاترین کیفیت تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *