چین خوردگی و کیسی فرش را چگونه رفع کنیم؟ به چین خوردگی یا جمع شدگی هایی که در حاشیه یا متن فرش ایجاد می شود، کیسی فرش  می گویند. کیسی فرش نه تنها موجب از بین رفتن زیبایی و جلوه آن است، بلکه احتمال فرسایش بخش های دچار کیسی بیشتر از سایر قسمت هاست، بنابراین اگر رفع نشود، در طول زمان پرزهای آن از بین رفته و فرش نخ نما می شود.

 

رفع کیسی فرش

علل ایجاد کیسی فرش

کیسی فرش بر اثر عوامل گوناگونی بوجود می آید. برخی فرش ها در مرحله بافت کیسی پیدا می کنند، برای مثال استفاده از مواد مصنوعی و نامرغوب، عدم دقت هنگام پایین کشیدن فرش از دار و جمع شدگی چله ها هنگام ساده بافی از جمله عوامل پیدایش کیسی در فرش تازه بافته شده هستند. بنابراین هنگام خرید فرش لازم است دقت لازم را به خرج داده و مواردی از این دست را بررسی نمایید.

چروک شدن و چین خوردگی فرش بعد از شست‌و‌شو

حتما شما هم چین و چروک یا برجستگی های بوجود آمده در فرش‌های شسته شده یا رول / لول شده را دیده اید. در واقع لول کردن باعث ایجاد فشار و در نتیجه بروز چین چروک در بخش هایی از فرش می شود که این امر در فرش‌های شسته شده که سنگینی مضاعفی پیدا می‌کنند، بیشتر است. فرش‌ها در زمان استفاده نیز ممکن است دچار کیسی شوند، جمع شدگی هایی که ممکن است به علت قرارگرفتن اشیاء، راه رفتن زیاد یا علل دیگر بوجود آمده باشند.
همچنین تا زدن فرش از دیگر عوامل ایجاد کیسی است، به خصوص اینکه در این حالت با گذشت زمان آسیب وارد شده به فرش افزایش یافته و ممکن است فرش بشکند. بنابراین زمانی که به فرش خود نیاز ندارید، بهتر است آن را رول کنید.

روش های رفع کیسی فرش

برای از بین بردن کیسی فرش  و برآمدگی های پیدا شده بر روی آن راه های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط خود می توانید از آنها استفاده کنید.
پا خوردن
این راحت ترین و آسان ترین روش برای رفع کیسی است. فرش را بر روی یک سطح صاف پهن کنید به طوری که گوشه های آن به جایی نچسبد، یک روز منتظر بمانید، کیسی برخی از فرش ها پس از راه رفتن و به اصطلاح پاخوردن به همین سادگی از بین می رود، گرچه ممکن است دیگر فرش ها به چند هفته زمان نیاز داشته باشند. در این صورت با استفاده از روش های زیر می توان کیسی فرش را در زمان کمتری اصلاح کرد.

رفع کیسی فرش با رول / لول کردن در جهت مخالف

برای صاف کردن و اصلاح کردن کیسی فرش می توانید آن را در جهت مخالف رول کنید که به این کار “رول معکوس” گفته می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این کار را با دقت و به آرامی انجام دهید زیرا لول کردن فرش در جهت مخالف رول قبلی ممکن است باعث شکستگی فرش شود. بنابراین اگر هنگام رول کردن معکوس صدایی ناشی از شکستن فرش به گوشتان خورد دست نگه دارید و بلافاصله کار را متوقف کنید. ضمن اینکه بهتر است فرش را سفت و کوچک لول نکنید و بگذارید رول فرش کمی آزاد باشد. پس از رول کردن به فرش استراحت دهید و چند ساعت صبر کنید، اگر بعد از باز کردن اثرات چین و چروک باقی مانده بود، رول معکوس را دوباره انجام دهید. برای اثربخشی بیشتر این روش قبلا فرش را مدتی مقابل نور خوشید پهن کنید.

رفع کیسی فرش با قراردادن اشیای سنگین

برای رفع کیسی فرش، فشار روی آن را افزایش دهید. به این منظور از اجسام سنگین مانند مبل، میز، گلدان بزرگ و … استفاده کرده و آن را روی قسمت های برآمده فرش بگذارید تا وزنشان به صاف شدن فرش کمک کند. پاشیدن مقدار کمی آب و نمدار کردن فرش تاثیر این کار را بیشتر خواهد کرد. البته بهتر است اگر آب شما دارای املاح زیادی است، آب جوشیده یا آب مقطر را جایگزین آن کنید.
در روشی دیگر برای صاف کردن فرش، ابتدا آن را به خوبی پهن کرده و طوری بکشید که چروک ها صاف شوند، سپس اجسام سنگین را در دوطرف فرش قرار داده و بگذارید مدتی به همین حالت باقی بماند.

استفاده از نوارچسب

این روش برای کناره ها کاربرد دارد. نوار فرش یا نوارچسب فرش را به کناره ها بزنید. نوار فرش از چسبندگی دو طرفه قوی برخوردار است و البته در محیط های فاقد رطوبت بهتر عمل می کند. همچنین می توانید از نوارهای لینولئومی استفاده کرده و آن را در قسمت مورد نظر بدوزید.

پارچه مرطوب و اتو

این راهکار نیز برای کناره های لول شده قابل انجام است، به این صورت که پارچه را روی فرش گذاشته و آن را اتو کنید. البته دقت داشته باشید که اگر اتو زیادی داغ شود، می تواند الیاف فرش را تخریب کند.

استفاده از نور خوشید

فرش را مقابل نور مستقیم خورشید پهن کنید. چند ساعت قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و گرمای آن بهبود قابل توجهی در فرش ایجاد می کند. بهتر است این کار را قبل از رول معکوس نیز انجام دهید تا اثربخشی رول کردن در جهت مخالف افزایش یابد. همین طور به یادداشته باشید که قرارگرفتن طولانی مدت فرش در برابر نور خورشید ممکن است به الیاف آن صدمه بزند.

رفع چین و چروک فرش با استفاده از بخارشو

این روش مناسب ترین راهکار برای اصلاح کیسی فرش هایی است که چین خوردگی های ناجور دارند و روش های ساده تر بر روی آنها جواب نمی دهد. بخارشو تاثیر فراوانی در رفع کیسی دارد. برای این کار کافی است بخارشو را آماده کرده و با استفاده از سری مناسب روی قسمت های چروک شده بکشید.
پیش از بکارگیری بخارشو فرش را به خوبی جاروبرقی کشیده و تمام گرد و خاک آن را بگیرید. اگر قدرت مکش جاروبرقی را بر روی حداکثر میزان ممکن تنظیم کنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. البته بدیهی است اگر فرش شما تازه شسته شده و غباری بین الیاف آن وجود ندارد، نیازی به انجام این کار نیست.
حال مخزن بخارشو را پر کنید. اگر بخارشوی شما مخزن مواد شوینده نیز دارد، آن را خالی بگذارید. از سری حوله دار استفاده نموده و سپس بخارشو را در یک جهت روی فرش بکشید، سپس دست خود را ۹۰ درجه چرخانده و بار دیگر روی قسمت مورد نظر بکشید. در صورت نیاز چند مرتبه دیگر این کار را تکرار کنید.
برخی قالیشویی ها نیز خدمات اتوی فرش با استفاده از دستگاه اتو پرس را ارائه می دهند که در صورت تمایل می توانید از این خدمات استفاده کنید.

 

 

 

۵/۵ - (۶ امتیاز)

6 نظر در “روش های رفع کیسی فرش

  1. عظیمی گفت:

    سلام

    فرش جدید خریدم همچین خطی روی فرش هست با همین نکات برطرف میشه؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      بله با رعایت نکات بالا برطرف می شود. فرشی که تازه خریداری شده در بعضی موارد به همین صورت است که به مرور زمان در اثر رفت و آمد برطرف می شود

  2. عظیمی گفت:

    سلام
    فرشم رو شستم پهن کردم رو دیوار خشک بشه یه خط وسط فرش افتاده چیکار کنم ؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام

      این مطلب را با دقت مطالعه کنید نکاتی در این باره ذکر شده است

  3. رودباری گفت:

    سلام برای پذیرایی ۵.۹۰ در ۵.۱۰ چه سایزی فرش مناسبه؟ به طوری که بیشترین فضا رو بتونم با فرش پر کنم

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      ابعاد فرش ماشینی به تفکیک سایزهای استاندارد در صفحه لینک شده قرار گرفته است. می توانید با توجه به فضای موردنظرتان ابعاد فرش مناسب را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *