لکه فرش رو چگونه تمیز کنیم؟ تقریبا بعید است در منزلی فرش وجود داشته باشد اما آلوده به انواع لکه نشود. فرش عنصری جدایی ناپذیر از سبک زندگی ایرانی است، به همین علت مواجه شدن با انواع لکه فرش از چای و قهوه گرفته تا جوهر و آدامس برای خانم‌های ایرانی امری طبیعی است. نکته مهم این است که اگر با روش های رفع انواع لکه از روی فرش آشنا نباشیم، این احتمال وجود دارد که با سهل انگاری موجب پخش شدن لکه و یا حتی آسیب رساندن به فرش شویم.

برای مقابله با انواع لکه فرش هیچ قانونی طلایی یا مشخصی تعریف نشده است، زیرا از یکسو لکه های فرش اقسام گوناگونی دارند و تمیز کردن هر کدام روش مخصوص به خود را می طلبد و از سوی دیگر همه ی فرش ها نیز شبیه به هم نیستند و گاه بسته به جنس یا نوع بافت فرش، روش زدودن لکه ها متفاوت خواهد بود.

نکاتی که پیش از رفع لکه فرش باید بدانید

در این راهنما سعی شده تا راهکارهای رفع متداول ترین لکه های فرش معرفی شود اما توجه داشته باشید که برای اشیایی چون فرش همواره جانب احتیاط را رعایت کنید و یک روش یا محصول یا ترکیب جدید را تنها بر قسمت کوچکی از فرش امتحان کرده و پس از موفقیت در قسمت های دیگر استفاده نمایید.

همان طور که گفتیم راهی ثابت برای زدودن تمام لکه ها وجود ندارد، گرچه برخی روش ها را می توان برای لکه های مختلف به کار برد. پیش از هر چیز در اولین فرصت نسبت به حذف لکه اقدام کنید چرا که در این مرحله پاک کردن لکه آسان تر است، اگر به تازگی متوجه وجود لکه بر روی فرش شده اید، سعی کنید نوع آن را به درستی تشخیص دهید تا بتوانید از بهترین روش استفاده نمایید.

خونسردی خود را حفظ کنید تا عجله باعث اشتباه شما نشود، برای مثال دستمال یا اسفنج را بر روی لکه نکشید زیرا این کار باعث پخش شدن آن و آلوده شدن قسمت های بیشتری از فرش می شود.

برای از بین بردن لکه ها از دستمال میکروفایبر، حوله، اسفنج یا سایر گزینه هایی که در تماس با آب آسیب نمی بینند، استفاده کنید، مثلا دستمال کاغذی در این مواقع مناسب نیست زیرا خودش نیز پاره پاره شده و تکه هایش به درون فرش می روند.

تمیزی فرش خود را حفظ کنید و با جارو زدن منظم از نشستن گرد و غبار بر روی آن جلوگیری نمایید، زیرا گرد و خاک موجب جذب بیشتر لکه خواهد شد.

اگرچه لکه برهای شیمیایی متعددی در بازار وجود دارد، اما شاید برای صرفه جویی در هزینه ها یا به علت حضور کودکان، تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشید، در این صورت می توانید محلول هایی طبیعی و خانگی را در منزل درست کرده و از آنها استفاده نمایید.

آشنایی با انواع لکه فرش و روش تمیز کردن آنها

رفع لکه فرش ، لکه مواد طبیعی

این لکه ها حاصل ریختن موادی مانند گیلاس، شیر و سایر غذاهای طبیعی است و وجه اشتراک آنها داشتن آب است به طوری که می توان آنها را لکه های بر پایه آب نامید. پاک کردن این لکه ها آسان است، کافی است از آب و مقدار کمی مواد شوینده مایع یا سرکه سفید استفاده نمایید.

تمیز کردن لکه فرش ، لکه جوهر معمولی

ریختن جوهر یا ایجاد لکه جوهر خودکار بر روی فرش نیز مساله ای رایج است. یکی از روش های مفید برای حذف لکه های جوهری استفاده از ماست است، به این صورت که روی لکه مورد نظر مقداری ماست ریخته و پس از مخلوط شدن کامل ماست و جوهر، به کمک یک قاشق آن را از روی فرش جمع آوری کنید. برای حصول نتیجه بهتر شاید نیاز باشد تا این عمل را چندبار تکرار نمایید.

رفع لکه خون و قهوه از روی فرش

برخی مواد مانند قهوه یا خون لکه هایی بر روی فرش بر جای می گذارند که نباید آن را با ترکیب آب و مواد شوینده شست، چرا که لکه به خوبی پاک نشده و اثرش باقی می ماند. در این شرایط ترکیب آب و نوشابه می تواند مفید باشد.

برای از بین بردن لکه های چای و قهوه از آب اکسیژنه ۵ درصد و کمی آب نیز می توانید استفاده کنید، به این صورت که ابتدا لکه را حذف نموده و سپس با یک دستمال محل را خشک نمایید. عوامل اکسید کننده جهت زدودن لکه هایی که بر اثر ریختن غذاها، نوشیدنی هایی مانند شربت، کچاپ، خردل و اکثر ادویه جات بر روی فرش ایجاد می شوند نیز به کار می روند.

 

پاک کردن لکه چای از روی فرش

رفع لکه چربی از روی فرش

برای از بین بردن لکه حاصل از ریختن چربی بر روی فرش باید از اتو استفاده نمایید، به این ترتیب که یک پارچه روی لکه قرارداده و اتویی با دمای متوسط را روی آن بکشید. بخش عمده ای از چربی لکه بر اثر گرما به پارچه منتقل شده و باقی مانده آن را می توان به طور عادی شستشو داد.

لکه تنباکو و نیکوتین

لکه این مواد را به کمک گلیسیرین و لکه پاک کن از روی فرش خود حذف کنید. یک یا دوبار گلیسیرین را روی لکه ریخته و به آرامی آن را پاک کنید، در صورت نیاز مقداری لکه پاک کن نیز روی لکه ریخته و بگذارید نیم ساعت باقی بماند، سپس آن را شستشو دهید.

رفع لکه تخم مرغ و مواد پروتئینی

پاک کننده های آنزیمی موجود در بازار برای زدودن لکه های خون، استفراغ، مدفوع و یا خون مفید هستند به شرط آنکه دستورالعمل تولیدکننده را به خوبی دنبال کنید. اما اگر قصد دارید پاک کننده ای خانگی بسازید، محلولی از آب نیمه گرم، نمک، صابون و سرکه سفید تهیه کرده و آن را برای حذف لکه بکار بگیرید.

رفع لکه دوده

بهترین پاک کننده دوده، نمک است. کافی است کمی نمک روی قسمت آلوده شده بریزید و پس از یک ساعت و نیم به وسیله جاروبرقی آن را جمع آوری نمایید.

لکه موم و آدامس

برای از بین بردن موم یا آدامسی که روی فرش افتاده، قطعه ای یخ را داخل پارچه ای گذاشته و آن را روی فرش قرار دهید تا زمانی که خشک شود. در ادامه با استفاده از قاشق یا شی ای تیز مانند چاقو، به آرامی موم یا آدامس را از پارچه جدا نمایید.

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

7 نظر در “انواع لکه فرش را چگونه تمیز کنیم؟

  1. ستایش گفت:

    سلام
    رو فرش
    م آبغوره ریخته بود قالیشویی هم دادم تمیز نشد شما راه حلی برای تمیز کردنش دارید؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      هنگام تحویل به قلیشویی معتبر حتما باید در جریان بزارید که فرشتون لکه دارد که بررسی و لکه بری فرش از طریق آنها انجام شوذ

  2. موسوی گفت:

    سلام
    اگه لکه ای که ایجاد شده از این روش ها استفاده کردیم پاک نشد چیکار کنیم؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام خدمت شما

      اگه لکه ای از بین نرفت لطفا با قالیشویی معتبر در ارتباط باشید

  3. مونا گفت:

    سلام شما اسپری لکه بر دارید؟

    1. نویسنده 3 گفت:

      سلام وقت بخیر

      ماهور مارکت در کنار تولید فرش ماشینی سعی کرده محصول مرتبط با آن اسپری لکه بر فرش ماهور را تولید کند تا مشتریان عزیز دغدغه لکه هایی ایجاد شده به روی فرش را نداشته باشند

  4. fa گفت:

    سلام ممنونم مطلب خوبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *